Leren op de werkplek meest effectief

Grappig… Als je aan HR managers van grote bedrijven vraagt of ze de 70-20-10-principe voor leren in bedrijven kennen, knikken ze allemaal bevestigend. Ze kennen het niet alleen, ze zijn volop bezig met uitrollen van deze gedachte in hun bedrijf. En dat blijkt nogal eens een zoekproces.

Stel je diezelfde vraag aan directeuren van mkb bedrijven of opleidingsorganisaties dan kijkt men je vragend aan. Waar gaat dit over? Leg uit! Liefst in 1 minuut ☺

Onderwijskundigen lijken een hekel te hebben aan de formule. Als ik hen deze vraag stel reageren ze bijna boos: de verhouding klopt niet, het is wetenschappelijk niet bewezen, zo werkt leren niet in een organisatie, etc. etc. De weerstand in de wetenschappelijke wereld lijkt groot te zijn.

Charles Jennings  http://emcperformance.nl/charles-jennings/  heeft dus  nogal wat teweeg gebracht bij werkend en wetenschappelijk Nederland. Zijn principe dat je het meeste (70%) gewoon leert op je eigen werkplek is nog lang niet door iedereen omarmd.

Wetenschappelijk bewijs versus kostenbesparing

Ik vind die verschillende reacties wel leuk.

Aan de ene kant de consciëntieuze wetenschappers die  het liefst statistisch bewezen relaties aantonen tussen informeel en formeel leren. Maar die tot op heden niet in staat zijn gebleken die relaties ook daadwerkelijk aan te tonen.

Aan de andere kant de grote bedrijven die van leren en ontwikkelen bijna core business hebben gemaakt. En in het 70-20-10-principe mogelijkheden zien om de kosten van opleidingen in hun organisatie fors terug te brengen. Iets wat vooral geprobeerd wordt door dure groepsbijeenkomsten te vervangen door goedkopere e-learning op de werkplek.

En last but not least vinden de mkb bedrijven het na een korte uitleg van 1 minuut wel interessant , maar hebben geen tijd  om er werk van te maken in hun organisatie. Dus er maar van afzien.

Waar zijn de medewerkers?

We hebben in 70-20-10-land dus preciezen en rekkelijken. De wetenschappers als preciezen en de ondernemers als rekkelijken.

Maar waar staan de medewerkers? Hoe denken zij over leren in hun organisatie. Hoe willen zij eigenlijk leren? Op de werkplek, samen met collega’s of liever extern? Ik hoor daar weinig over. Het lijkt alsof het 70-20-10 principe hen overkomt. Het wordt van bovenaf over hen uitgerold.

Zouden zij rekkelijk of precies zijn? Ik denk zelf dat ze rekkelijk zullen zijn, maar dan niet zozeer over de wijze waarop je leert. Wel over de ruimte die je krijgt om de dingen te doen die je belangrijk vindt en die goed zijn voor de organisatie. Is daar wel voldoende aandacht voor in het 70-20-10 denken?

De herontdekking van het leren

Ik denk dat we in de boardrooms genoeg hebben gesproken over leren en ontwikkelen van medewerkers. Het wordt tijd dat we de medewerkers zelf laten bepalen hoe, wanneer en wat zij willen leren. En hen in staat stellen hun kennis door reflectie op een hoger niveau te brengen.

Bij de herontdekking van organisaties  http://www.slideshare.net/HetEersteHuis/reinventing-organizations-frederic-laloux-52385558 hoort per slot van rekening ook de herontdekking van het leren.