Scrummen als excuustruus.

Onlangs sprak ik een aantal managers van grote dienstverlenende organisaties. We deelden onze ervaringen met Scrum [1]. Ik heb zelf een aantal Scrum sessies meegemaakt en was benieuwd hoe anderen het ervaren. Het werd al snel duidelijk dat de meningen verdeeld zijn en dat Scrum ook nogal eens oneigenlijk wordt gebruikt. Dit zou wel eens het einde van het Scrum-tijdperk kunnen betekenen.

Via Scrum in een flow

Mijn ervaringen zijn in ieder geval positief. Scrummen leidt tot veel energie, duidelijke afspraken en de resultaten worden in veel kortere tijd behaald. Het past helemaal in ons tijdsbeeld waar je als organisatie flexibel moet inspelen op de veranderende markt, verantwoordelijkheden laag in de organisatie belegt en doorlooptijden fors terugbrengt. Als het goed gaat komen medewerkers via Scrum in een flow, behoort overwerk tot het verleden en realiseer je een collectief verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is precies wat duurzaam inzetbare medewerkers willen en nodig hebben.

Het einde van het Scrum-tijdperk?

Maar ik ging na afloop van de meeting behoorlijk geschokt naar huis.  Wat bleek? Er zijn grote dienstverlenende organisaties in Nederland die Scrum alleen inzetten om een reorganisatie te realiseren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Is dit het einde van het Scrum-tijdperk?

Wat in de praktijk gebeurt is het volgende. Directies van grote organisaties horen iets over de successen van Scrum en dat spreekt hen aan. Ze zien bij succesvolle scrummende organisaties dat medewerkers zelfstandig hun opdrachten uitvoeren zonder al te veel bemoeienis van het management. Die managementlaag kan volgens hen dus gemakkelijk gemist worden. Als er dan toch op kosten moet worden bespaard als gevolg van veranderingen in de markt ligt de oplossing voor de hand: we gaan scrummen, want dan kunnen we de managers wegsaneren.

Excuustruus voor sanering

Dit is compleet de verkeerde volgorde. Scrummen vraagt om een essentiële cultuurverandering in organisaties. Het is niet een middel om een laag managers te kunnen ontslaan. Scrummen vraagt om vertrouwen binnen de organisatie. Door het in te zetten als excuustruus voor sanering zal het vertrouwen binnen de organisatie een flinke knauw krijgen. En dat zou zo maar eens een negatief effect kunnen hebben op het succes van Scrum.

Directies tot de orde roepen

Ik vrees dat door deze ontwikkeling scrummen binnenkort niet langer populair is bij medewerkers van grote dienstverlenende organisaties. Als het om oneigenlijke redenen topdown wordt geïmplementeerd vertrouwen medewerkers het al snel niet meer. Mijn hoop richt zich nu op alle gecertificeerde scrummasters die hun directies tot de orde roepen. Het zou doodzonde zijn als dit het begin van het  einde van het Scrum-tijdperk is en we door dit misbruik afscheid moeten nemen van zo’n succesvolle manier van werken.

Ook zo’n ervaring? Deel het met ons via dit blog of via mail info@custodia-advies.nl.

 

 

 

[1] Voor hen die niet precies weten wat Scrum is. Scrum is een flexibele manier om producten te maken. Er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in korte periodes (sprints) met een vaste lengte van 1 tot 4 weken werkende producten opleveren. Het wordt veel gebruikt in de software wereld, maar ook steeds meer in dienstverlening. Leidinggevenden sturen op grote lijnen en bemoeien zich niet met de details.