Een grote groep HR managers in de publieke sector (51%) vindt dat er te weinig wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers. Dit blijkt uit de HRM barometer 2016-2017 van Driessen HRM (www.driessen.nl, oktober 2016). Hebben deze HR managers bij hun antwoorden ook het informeel leren in hun organisaties betrokken? Of alleen de formele leertrajecten? De barometer is daar niet duidelijk over.

Informeel leren tijdens een ontbijtsessie

Ik moest aan dit onderzoek denken toen ik laatst als gastspreker was uitgenodigd bij RegioEffect. Zij organiseerden een ontbijtsessie met een aantal van hun klanten uit de overheid en het onderwijs (www.RegioEffect.nl). Het onderwerp van die ochtend was duurzame inzetbaarheid. Core-business van RegioEffect en nummer 1 van de trends in HR-land. Duurzame inzetbaarheid kent vele facetten, daarom besloten we tijdens deze ontbijtbijeenkomst vooral over onze lerende organisaties te praten. Om te beginnen presenteerde  ik mijn persoonlijke ervaring als verandermanager met een project dat de duurzame inzetbaarheid van medewerkers enorm had verbeterd. En al snel ontspon zich een levendige discussie over verantwoordelijkheden, eigenaarschap, formeel en informeel leren en de rol van leidinggevenden daarbij. Ik was positief verrast door de spontaniteit waarmee de ervaringen werden gedeeld. Duidelijk was dat we met z’n allen heel veel informeel leerden tijdens deze bijeenkomst.

Ervaringen uitwisselen

Uit de verhalen bleek dat er in de publieke sector wel degelijk veel wordt geïnvesteerd in medewerkers. Misschien niet direct in allerlei externe opleidingen, maar wel in zelfsturing, coaching en procesverbetering. Zo vertelde een manager uit een gemeente dat zij de scrummethode inzet voor het opstellen van de begroting voor de gemeente. Haar ervaring hiermee is heel positief,omdat het werkproces substantieel korter wordt en er meer draagvlak is voor de beslissingen. Als je dat geen investering in de ontwikkeling van medewerkers noemt! Ik vind het een perfect voorbeeld van een lerende organisatie die tijd steekt in de ontwikkeling van haar medewerkers door middel van informeel leren.

Het was jammer dat de ontbijtsessie bij RegioEffect maar twee uur duurde. We konden nog zoveel andere ervaringen uitwisselen over duurzame inzetbaarheid en de rol van leidinggevenden daarbij. Voor mij werd het na afloop duidelijk dat er in ieder geval bij de publieke bedrijven die deze ochtend aan de ontbijttafel zaten, veel geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van medewerkers. Zowel formeel als informeel. Misschien was dit een bijzondere groep, maar ik heb zo mijn vermoeden dat het percentage bij andere publieke bedrijven ook wel eens hoger zou kunnen liggen dan de barometer van Van Driessen aan geeft. Het is alleen niet bekend hoeveel er precies in formeel en informeel leren wordt geïnvesteerd.

Hoeveel wordt er precies geleerd in de publieke sector?

Ik vraag me af of de HR managers bij hun antwoorden voor de barometer ook rekening hielden met informeel leren op de werkplek. Zou hun inschatting van het percentage investeringen in de ontwikkeling van medewerkers in de publieke sector dan hoger zijn geweest? Ik denk het wel. We denken bij lerende organisaties nog vaak alleen aan extern gevolgde opleidingen. Minder aan wat er op de eigen werkplek en in teams met collega’s wordt geleerd. Dat laatste moeten we met z’n allen beter in beeld krijgen, pas op dat moment weten we precies hoeveel er echt is geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze medewerkers. En dat is een noodzakelijke basis voor vervolginvesteringen.

Het platform Duurzame Inzetbaarheid geeft gelukkig al aan dat ook elders verworven competenties en leerresultaten vanuit de werkplek tastbaar gemaakt moeten worden. En hoe je dat in je eigen organisatie kunt realiseren:  http://www.duurzameinzetbaarheid.nl/108537/160401_Vijf_Tips.pdf?v=0.

Emancipatie van het informeel leren

Genoeg redenen dus om snel te focussen op meer duidelijkheid over investeringen in informeel leren. Kom op HR-minnend Nederland……laten we met z’n allen nu eens het informeel leren in kaart brengen binnen onze organisaties, zodat we eindelijk goed in beeld krijgen wat er precies is geleerd en de investeringen daar op af kunnen stemmen.

Het wordt tijd voor de emancipatie van het informeel leren! Custodia Advies kan daar bij helpen, bel of mail ons voor advies. Info@custodia-advies.nl.