Het nulpunt van de lerende organisatie

Elk zichzelf respecterende organisatie wil tegenwoordig een lerende organisatie zijn. Dat is handig, want dan kun je makkelijker inspelen op de veranderingen in je omgeving. Ik vraag me af hoeveel bedrijven in Nederland op dit moment lerende organisaties zijn. Voor zover ik kan overzien is daarover nog niet veel over gepubliceerd. Wel is nagedacht hoe je een lerende organisatie kunt worden. Bijvoorbeeld door Andre Wierdsma in 2011: https://www.youtube.com/watch?v=ubi7LLBTWFU.

Prima natuurlijk om te weten hoe je een lerende organisatie kunt worden, maar hoe weet je nu waar je met je organisatie staat? Wat is jullie nulpunt? Is jouw organisatie nog belerend of hebben jullie ook al kenmerken van een lerende organisatie?

Verschijnselen van een belerende organisatie

Er zijn een aantal ‘’verschijnselen” waaraan je een belerende organisatie kunt herkennen. Hieronder een aantal voorbeelden.

  • Er worden hoofdzakelijk individuele opleidingsprogramma’s gevolgd
  • Deze opleidingsprogramma’s worden het liefst voorzien van diploma’s of certificaten
  • Het beoordelingssysteem is eenzijdig gericht op het realiseren van individuele prestaties
  • Beoordelen vindt plaats door prestatieloon.
  • Er is veel kennisoverdracht door de leidinggevende
  • Je ziet weinig interactie tussen de medewerkers
  • Er is een strak op controle gestuurd kwaliteitsproces.
  • Maar bovenal kenmerkt een belerende organisatie zich door topdown gestuurde implementaties.

Verschijnselen van een lerende organisatie.

  • Medewerkers werken samen aan opdrachten
  • Het samenwerken geeft de medewerkers veel plezier
  • Er wordt interdisciplinair gewerkt in teams
  • ‘’Samenwerken’’ wordt als een kerncompetentie van een medewerker gezien.
  • Het beoordelingssysteem bevat een teambeloning
  • Leren vindt vooral incompany plaats, op de werkplek
  • Je ziet levendige discussies op het intranet
  • Leerervaringen worden op het intranet, tijdens pauzes, bij het koffiezetapparaat gedeeld.

Afvinken

Als je bovenstaande lijstjes  samen met je medewerkers afvinkt kunnen jullie het nulpunt vaststellen: hoe belerend of lerend is jullie organisatie op dit moment? Als je een lerende organisatie wilt worden zul je eerst afscheid moeten nemen van alle belerende verschijnselen.

Voor leidinggevenden is daarbij een speciale rol weggelegd: als zij zich belerend gedragen zal de organisatie nooit lerend worden. Ik zou daar dan vooral mee starten. Je medewerkers kunnen je vast goede feedback geven!

Ken je meer verschijnselen van een belerende of lerende organisatie? Ik ben benieuwd naar jouw ervaring. Deel het met ons! Info@custodia-advies.nl.